Alla inlägg den 8 april 2009

Av Bente - 8 april 2009 20:34

`Varför?

jag vet ärligt talat inte varför vi firar påsk. Är det för att "Han" dog eller för att "Han" återuppstod? Inte för att jag bryr mig. Påsk har aldrig varit en helg jag lagt ner nåt jobb på. Varken vad gäller umgänge, mat eller pynt. Ja lite påskris hade jag när barnen var små och deras egenhändigt gjorda påskkärringar och kycklingar fick förståss stå framme. Nån speciell mat har jag aldrig gjort. Ungarna har fått påskägg med godis.De kläddes ut till påskkärringar och gick runt till grannarna och fick godis. Förr sköts det smällare och kinapuffar om jag minns rätt. Nu är barnen tonåringar och det blir ännu mindre "påskande" - tack o lov. Jag vill bara vara ledig och vara.


Varför lärde vi oss det vi  gjorde i skolan? Vem har bestämt vad som ska läras ut? Jag tänker på matten t ex. Har jag haft nån nytta av att räkna ut vinkeln hit och dit, roten ur och en massa annat dravel? samma med fysik kemi svenska.....jag kan räkna upp alla ämnen tror jag. Skulle inte själva innehållet i det som lärs ut kunna revideras?? Kan man inte kolla hur mycket av dagens innehåll som verkligen är nyttigt och som man kan efter 20 år?


Jobb i morron, sen iväg till en syskonbarn på fredag som fyller ett år!! hela livet framför sig har hon den lilla tjejen! Hoppas det blir en bra framtid, ibland blir man tveksam vad det är för värld vi sätter barn till. Nej -upp med hakan nu - optimisma dig Bente!!


:)

Ovido - Quiz & Flashcards