Alla inlägg under mars 2010

Av Bente - 29 mars 2010 21:08

ja jag säger som winnerbäck. jag får liksom ingen ordning på mitt liv... antingen jobbar jag 200 % och hinner knappt med att träffa ungarna.....eller så slappar jag 200%, ligger på soffan, zappar...några glas vin, får för mycket av ungarna..skämt åsido. ibland önskar jag att jag hade lite mer balans i livet bara.


visst är det självvalt. Man behöver väl intejobba mer än 100% - men vill man kunna unna sig något måste man jobba mer än dom där 100....


jag vill ju unna mej. och jag vill unna barnen, och barnbarnet!


bloggandet får jag definitivt ingen ordning på. Det blir då och då. Nån regelbundenhet existerar inte.


Till påsk ska jag verkligen unna mej. Två nätter på hotell i Gbg. Helt ensam. Äta ute, shoppa. vila. se på film - laptopen ska med ;) jobba bara litegrann. Ååh, det ska bli gott.


Det här var ett totalt meningslöst hopkok av absolut ingenting. Men jag finns iaf. Jag bloggar ju :))


Av Bente - 25 mars 2010 21:54

Favorit i repris?? ja det vet man inte ännu - men orolig blir man ju.

Vänersborg har visst köpt Vargöns bruk för 16,7 miljoner kronor.

Den som följt Vänersborgs kommuns affärer bakåt i tiden. Vet att detta inte är ett bra tecken. Politikerna i kommunen kan liksom tidigare kanske få för sig att sälja bruket igen för en billig penning mot löften och guld och gröna skogar. Bra tecken kan det däremot vara för den som har några kronor över och som köper bruket till en billig penning med övertygande argument - vilka inte behöver vara alls svårt, då våra politiker är lätta att övertyga - sen kan strunta i ev löften man givit och sen tjäna storkovan. Håll ut bara - snart kommer nog bruket till försäljning ska ni se.


Jasså - ni tycker ni känner igen det hela. Toppfrys ja. Just det.


Förhoppningsvis har jag fel, men jag tycker att Vänersborgs kommun är lite som jag var när jag var yngre. Hade jag pengar så "brann" dom i fickorna på mej. Jag ville köpa köpa köpa!

Vänersborgs kommun kan oxå liknas vid en del av mina väninnor. De handlar för att bli på gott humör.

Vänersborgs kommun framstår mer och mer som en shopoholic :) som behöver vård. Snarast.

Av Bente - 24 mars 2010 20:49

I dag hörde jag på nyheterna att en ombyggnad i en närliggande kommun skenat iväg över politikernas huvuden och vetskap. Det lät bekant. Påminnde väldigt om Arena Vänersborg. Men detta gällde Färgelanda och en ombyggnad av Björnhuset. Björnhuset? va fan är det? nåt man bör känna till tydligen eftersom det var allt som sas i nyheterna från sr väst. jojo en industribyggnad - men vaddå - det lät som typ Globen. Vad man skulle bygga om till och varför fick vi inte veta. Fast egentligen spelar det ingen roll för detta inlägg. Det handlar om syltburkar nämligen.


Nån jeppe som blev intervjuad i samband med denna skandal sa typ "och där stod en syltburk öppen, och sen stod det en syltburk till öppen, jag har aldrig sett så många syltburkar"

må så vara......

Det som faccinerar mig i detta är uttrycket "Med fingrarna i syltburken"

har nån det nu förtiden? det sälj väldigt mycket refiller...och få in fingrarna i en sån är inte bara svårt utan vansinnigt kladdigt! Marmelad tex säljs inte bara i burk och refill utan även i flaska och där blir det verkligen svårt att få in ens ett litet ynka finger.

Undrar oxå varför det är just i syltburken någon ertappas om man försökt lägga beslag på något utan att någon annan får veta. Syltburk...skulle det vara märkvärdigt? Idag är det väl vanligare att folk sitter med fingrarna i chipspåsen eller godisskålen. Och vad är det som finns där i botten av syltburken och som lockar nåt så vansinnigt pengar? varför i hela fridens namn skulle nån lägga pengar i en syltburk?! idiotiskt om du frågar mej. jaja  - dagens fråga skulle kunna vara - hur många fingrar går det i en syltburk, men jag har inget svar. I vårt giriga samhälle kan man nog knö in betydligt fler än jag enligt mängdlära och sannolikhetslära i grundskolans matematik, kan föreställa mig - så jag avstår från att ställa frågan här och nu. Ställer den helt enkelt i skafferiet.

/Bente

Av Bente - 9 mars 2010 21:13

Kommunchefen Guy Malviker har gett näringslivschefen S Anders Larssons gode vän

Mikael Norrman, fd vd på Vargön Alloys ett konsultuppdrag värt 300 000 kronor - utan upphandling.Ett uppdrag att utreda vad en nedlagd industrifastighet i Vargön som kommunen ev ska köpa, kan användas till samt om möjligheterna att locka dit företag och skapa jobb.


Nån skriftlig avrapportering av vad konsulten kom fram till krävdes inte. 

-Vi har ju fått muntliga underhandsrapporter hela tiden och dem är vi mycket nöjda med. Det är ju nästan affärshemligheter så vi vill ha dem muntligen, säger Vänersborgs kommunchef Guy Mahlviker.


Affärshemligheterna består i slutsatser som att platsen lämpar sig som hamn- och industriverksamhet -  vilket väl knappast är någon nyhet för någon.


Hittills har kommunen betalat ut drygt en kvarts miljon kronor till konsulten för tio A4-sidor som tog omkring fyra veckor att göra. Och redovisning över hur många timmar konsulten arbetat saknas helt.

Kritikerna, bland vilka jag vill ingå!  menar näringslivschefen lika gärna kunde gjort själv för den lön han redan har. Min fråga är ; vad gör näringslivschefen och hans medarbetare? vilket är deras uppdrag??


Sex representanter i kommunstyrelsen reserverade sig mot att en konsult skulle anlitas. Varför har dessa inte talat om ngt för vänersborgs kommuninvånare?

Gång på gång - får vi läsa om - eller se på tv - om den ena fadäsen efter den andra som görs i den här kommunen. Men alltid långt efter att beslut ( om och när) tagits. Varför? Vänd er till media - blogga - skriv på facebook, gör något så att vi får veta - innan det kostat oss en förmögenhet och vi får skämmas över det Vänersborg som makten och ryggdunkandets män satt på kartan!

Av Bente - 1 mars 2010 22:21

Nääää, inte kan man väl vara så småaktig att man drar in kaffet för de gamla på äldreboende i Timrå. Det är ju ren skam! Hade jag varit politiker där hade jag personligen gått runt i kommunhusets korridorer och bett var och en betala lite extra om man nu betalar alls - för det kaffe som dricks av personalen där. Dra in några kronor på personalfikat, politikerarvoden, kopiera lite färre papper, alltså det finns självklart nåt att spara på så att påtår kan serveras. Skäms och vet hut politiker och chefer i Timrå!! Jösses vilket liv det ska bli och vilka problem man kommer få den dagen 60-talisterna flyttar in på hem! Vänta bara - vi finner oss inte i vad som helst!


blir så otroligt ledsen och berörd när jag ser jordbävningens offer i Chile. Om dessa jordbävningar som kommer titt som tätt nu - skulle visa sig bero på att jag inte sorterar sopor, inte sparar energi, kör för mkt bil mm......ja då skulle t om jag tänka om. Att det blir varmare eller kallare - det kan jag leva med. Men det här känns så ofantligt orättvist och hemskt.


Har månne vårt levene gjort att oxå snön förändrats?? är det inte märkligt att det rasar så många tak och nu är även väggar och fasader i riskzoon. Så här har det väl aldrig varit förr och i snörika länder händer det ju inte. Snön var bättre förr helt enkelt.

Ovido - Quiz & Flashcards