Alla inlägg under mars 2009

Av Bente - 31 mars 2009 22:09

Ni som följer min blogg vet att jag för några dagar sen köpte en digital badrumsvåg. Det var dottern som tyckte att det ska vi ha - och jag kan väl hålla med om att det bör finnas i ett välsorterat badrum :)


Men - detta har inneburit att jag, moi, Bente, är deprimerad, förbannad och kränkt. Vågen visar nämligen att jag på 5-6 år gått upp 18 kilo. ARTON KILO!!! 

tre storlekar, ibland fyra,  det beror lite på vem som sytt brallorna. 

Varför skulle jag köpa den där jäkla vågen??! Ja tänker ni - "det var väl en himla tur så hon fick upp ögonen för att hon vuxit en hel del."

Som om jag inte visste det. Men på nåt märkligt sätt så blev det värre när jag hade digitala siffror framför fötterna än när jag såg mig  i spegeln. 

Men jag inser, klok som jag är, att jag väger för mycket och detta måste göras något åt! Så fom nu - inga sötsaker - inget vin under veckan - ingen nattamat!  Ingen motion heller! skoja bara, en promenix på minst en halvtimma om dagen ska klämmas in. Antingen efter jobbet, eller på lunchen. 


Sådärja! nu känns det riktigt bra. Nu ska det bara genomföras oxå. Puh!

Av Bente - 30 mars 2009 20:41

Tydligen....men jag måste ändå kommentera denna - tror hon - sluga kvinna.

Men Vanja , det här går vi inte på! Vad du vill nu är att få oss att istället för att fokusera på dig och styrelsen, som fattat usla beslut, istället prata om att Elmhagen ska betala tillbaka 20 miljoner av bonusen. Men lägg av - han är väl inte syndabocken här. Tror du vi ska hänga honom istället nu? Nej du - stå för att du inte satt dig in i de beslut du fattat, och avgå sen.


Kan min chef komma flera månader efter att jag efter löneförhandling fått högre lön, och säga -Nä du jag förstod nog inte riktigt vad jag gick med på så du får betala tillbaka en hel del.

Knappast..............

Av Bente - 30 mars 2009 20:31

"En egoist är en ofin människa som intresserar sig mer för sig själv än för mig"


Maggan, min väninna brukar ha olika ordstäv och kloka saker nån sagt på sin blogg. Nu härmar jag henne.

Men - inte utan att fundera ändå. Om jag är kritisk mot att någon intresserar sig mer för sig själv än för mig, är inte jag egoistiskt då? Hmmmm.


På tv är det just nu "familjen annorlunda". Jo - 6-8 ungar och bröllop på gång eller genomfört. Måste säga att jag beundrar människor som dessa. Men skulle aldrig vilja ha det så själv! När ska de här paren få egen tid? när har alla ungar flyttat ut? Hur står dom ut?

Jag är förövrigt nöjd men katten. Det räcker. Han kommer när han vill. Äter slänger sig i soffan, vill jag klappa så byter han raskt soffhörna. Som vilken karl som helst alltså :)


Hur som helst har jag införskaffat en digital badrumsvåg...Varför vet jag inte. Jag hatar att väga mig. Vill inte ha sanningen riktigt så nära vitögat. Skyller på dottern, det var hon som absolut ville ha en. Men men - det kanske hjälper även mig . Vem vill inte vara smal och smäcker? och snart är det sommar och sol och bad. Fast det ska jag inte behöva bry mig om. Jag fryser lätt och jag badar definitivt inte i Sverige. Så en lång tröja och möjligtvis en kjol blir bra .

Av Bente - 29 mars 2009 21:04

har bara slappat idag. mysbyxor och filt i soffan. Borde väl städat eller nåt men hade helt enkelt inte lust och inte ork. Man får samla kraft till en ny arbetsvecka.

En timma blev vi av med i natt. som vanligt blev jag förvånad när jag vaknade och tyckte att förmiddagen hade mycket kvar och kom sen på att klockan inte var framflyttad :)


Idag är den i vanliga fall arga och sura tonåringen hyfsat glad medans den andra som brukar vara på hyfsat humör är sur. Har bestämt sig för att flytta till pappa  utanför Gbgnär gymnasiet börjar - dvs om 2.5 år.  "-Han har ju aldrig fått chansen att ta hand om  mig", var vad hon sa när hon kom därifrån idag. Nej, eller hur??!! inte velat vore mer korrekt, men det glömde han nog att tala om. Jaja - den dagen när det är dags får hon själv välja. Jag kan förstå att det kan kännas spännande att röra lite på sig och komma bort från systern och mig.


härliga söndagen är snart slut - en hel vecka till nästa :(( 


Av Bente - 28 mars 2009 13:08


ligger kvar i sängen 13.08, "borde" en massa men tänker vägra lyssna på den hjärnhalvan som ständigt påpekar det. min dag i dag. man är ju knepig för om jag går upp - bäddar - dushar - lägger mig på soffan och glor på tv, ja då är det helt okey enligt mig. Ligger jag däremot kvar i sängen och glor på tv, då plötsligt kommer alla "borden" och stör och  nån röst inuti säger - "du kan inte ligga i sängen hela dan heller!!"  och skillnaden mellan soffa säng???   hur är jag funtad...


men jag är inte arg idag!! jag känner mig avslappnad, lugn och smått harmonisk för första gången på flera dagar. What a feeling. men appapp inte börja tänka nu - jag får passa mig - för jag känner att ilskan bara tagit en paus, den ligger där under nånstans och det ska inte mycket till för att få fart på den igen. Problemen som utlöst  ilskan under veckan som jag skrivit om är ju inte lösta så det återstår en hel del jobb. 


Men det får vänta som sagt -det är min dag i dag - inga tonåringar hemma - ska fira en väninnas födelsedag ikväll. Blir både dit och hemkörd - vilken lyx! Och för en stund sen blev norge etta och tvåa i skidskyttet. Heia Norge!

What a feeling! 

Av Bente - 27 mars 2009 20:48

så har man varit hos en grupp pensionärer i Nygård och roat dem med lite sång, anekdoter och roliga historier. De var nöjda och glada och jag åkte hem några hundringar rikare. Jag roar!


Ett glas vin framför mig - ringer min väninna och pratar av mig om ett märkligt samtal ang jobb. Tänker inte fundera över det nu. ska låta helgen vara bara min. På måndag får jag överväga ringa tillbaka. Nytt jobb vill jag ju ha, men är det detta jag ska ge mig på härnäst?


På jobbet idag har det varit kaos. Så arg, upprörd och förbannad över hur kollegor behandlas har jag aldrig förr varit. Att det i en kommun och inom en enhet kan finnas flera fullständigt inkompetenta chefer är en katastrof. Det har jag skrivit om förut och ska inte trötta ut er med det igen.

Blev förvånad dock att min hjärna kunde kännas så överhettad och nära kokpunkten, det var en ny erfarenhet. Hjärtat slog och började så småningom värka. Inget farligt - bara adrenalin. Tack gud, mamma och pappa för att ni "gett" mig ett rättspatos jag sett andra fullständigt sakna.


I går fick en kollega en "muntlig varning" från två av våra chefer. Kollegan kallades ensam till samtal, cheferna var två. Kollegans brott var att han inte tillräckligt stöttat en arbetskamrat. Den ene av de båda cheferna har tidiigare själv uppmuntrat personal att motsätta sig vissa kollegor. Det här kändes naturligtvis helt fel - när jag så luskar lite visar det sig att det inom kommunen inte finns något som heter "muntlig varning" . Cheferna har delat ut något som inte finns! Hur kan det få gå till så här??


Kära chefer. Jag vet att ni lätt kunnat göra er av med personal som inte velat dansa efter er pipa. Men den här gången har ni mött på motstånd. Tro mig. Tänke inte vara tyst och tiga. Sanningen ska fram. Jag oroar!

Av Bente - 26 mars 2009 20:41

jag är ju arg på tonåringar oxå, en del, min ena. 17 år och ständigt sur och tvär i fem år - är det normalt?


att skrika "skyll dig själv att du skaffat barn" när man ber "plocka upp den där högen med kläder, väskor, skor, plastpåsar, skräp, skruttar som du lagt i hallen precis där vi andra går"....................eller svaret "plocka bort det själv om du störs, jag har inga problem med att det ligger där"........får man önska tonåringen hur långt bort som helst då? får man få lust att slå en signal till exet, dvs tonåringens pappa som aldrig lyft ett finger för att hjälpa till vare sig med tid eller ekonomi, och säga "här ta över! hon är din !!!"

nä ---------det fattar jag ju att man inte kan........men ibland känns det där blodet som ska vara så tjockt jäkligt tunnt.......men bara en kort stund....*suck*   bortskämda otacksamma unge----haha....som ingen annan än jag har fostrat...............



måste bara tillägga en sanning som slog mig som ett slag i magen just i dag - ni förstår om ni läste mitt förra inlägg "Du står inte bara i ansvar för vad du säger utan också för vad du låter bli att säga" - snacka om att känna sig träffad! jag är en feg skit. så är det . Tack Maggan för att du fick mig att se det! nu ska det bli ändring!

Av Bente - 26 mars 2009 20:23

först det goda - tack Maggan för god lunch, härligt sällskap och för att du är en sån god vän som har så positiv inverkan på mig. Jag hade behövt dig runt mig i eftermiddags!


Får man hata sin arbetsplats och delar av kollegiet?! jag skiter i vilket för just nu gör jag verkligen det. Speciellt de som får lön för titeln chef och som gör ett uruselt jobb som detsamma ! Jag upplever tyvärr min arbetsplats som en dagisavdelning där den ene är arg på den andre och inte vill leka om inte den får vara med. Och om den är med - ja då vägrar den andre att delta!! vilken låg nivå-----glocalnet - släng dig i väggen! och det här är vuxna människor - men antagligen har dessa personer suttit säkra på sin tjänstemannapost alldeles alldeles för länge...


att jobba mitt i ett sånt klimat är förödande! all arbetsglädje och lust är som bortblåst. Folk är rädda för vad "cheferna" ska säga eller göra nästa gång. En slags chef är livrädd för att förlora makt och kontroll och tar till vilka medel och lögner som helst för att behålla densamma, en annan chef ä'r så konflikträdd och skraj för att sätta ner en fot (va fasen han har ju två! riskera den ena !)   kommunal soppa.........sandlådenivå........1,5 år har jag vart här.

Nu varslar man folk i kommunen - hallå - jag är här...ni kan varsla mig och låta nån som verkligen behövs stanna......så känns det och så ska det inte behöva vara ta mig tusan!!


Kära chefer och kollegor på min förra arbetsplats där jag med glädje gick till jobbet i över 10 år,men ändå gnällde på er ibland - förlåt förlåt  - jag visste inte vad jag gjorde!!  

Ovido - Quiz & Flashcards