Direktlänk till inlägg 1 mars 2010

funderingar en måndagkväll

Av Bente - 1 mars 2010 22:21

Nääää, inte kan man väl vara så småaktig att man drar in kaffet för de gamla på äldreboende i Timrå. Det är ju ren skam! Hade jag varit politiker där hade jag personligen gått runt i kommunhusets korridorer och bett var och en betala lite extra om man nu betalar alls - för det kaffe som dricks av personalen där. Dra in några kronor på personalfikat, politikerarvoden, kopiera lite färre papper, alltså det finns självklart nåt att spara på så att påtår kan serveras. Skäms och vet hut politiker och chefer i Timrå!! Jösses vilket liv det ska bli och vilka problem man kommer få den dagen 60-talisterna flyttar in på hem! Vänta bara - vi finner oss inte i vad som helst!


blir så otroligt ledsen och berörd när jag ser jordbävningens offer i Chile. Om dessa jordbävningar som kommer titt som tätt nu - skulle visa sig bero på att jag inte sorterar sopor, inte sparar energi, kör för mkt bil mm......ja då skulle t om jag tänka om. Att det blir varmare eller kallare - det kan jag leva med. Men det här känns så ofantligt orättvist och hemskt.


Har månne vårt levene gjort att oxå snön förändrats?? är det inte märkligt att det rasar så många tak och nu är även väggar och fasader i riskzoon. Så här har det väl aldrig varit förr och i snörika länder händer det ju inte. Snön var bättre förr helt enkelt.

 
 
Happy

Happy

2 mars 2010 13:11

Håller med dig i allt du skriver. Timrå-skandalen borde den betecknas som. Jag SKÄMS när jag läser hur de äldre har det där. Finns det något vi kan göra åt det Bente? För jävligt helt enkelt.

Ja du, den ena katastrofen avlöser den andra. De kommer fortsätta att hända. Frågan är bara hur vi ökar vårt krismedvetande och lär oss planera för och hantera kriser innan de inträffar. Här är vi - hela mänskligheten - sorgligt oförberedda på något underligt sätt. Kolla bara in Katrina, som så tydligt visade vilken liten "supermakt" USA ändå är. Där stormar det varendaste år, men ÄNDÅ har man ingen krisberedskap. Vad beror det på? Vad kommer det sig att man inte ägnat sig åt scenarioplanering? Jag fick lite samma aha när jag jobbade i kommunen här ett tag, det finns ingen som helst planering för naturkatastrofer, iallafall inte såg jag röken av dem. Krisövningar görs, men det är mer en fråga om logistik och kommunikation - om en kris inträffar - hur kommunicerar vi och hur förflyttar vi folk.

Nej, tror inte snön ändrats. Men vi har inte haft så här mkt snö liggandes så länge på länge, hus som har lite brister får lida. Enkel matematik. Återigen - hur kommer det sig att vi blir så förvånade? Hur kommer det sig att systemen inte är förberedda?

DET gör mig förvånad.

Kram!

http://happyontheway.blogspot.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Bente - 26 februari 2012 20:35

Har en känsla i dag som inte är helt lätt att beskriva. Har varit i Linköping i helgen. Träffat dotten! Älskade unge, saknar dej redan. Å vad mycket jag borde lärt dig, talat om för dig, så mycket mer jag borde gjort medan du ännu fanns nära mig. Men...

Av Bente - 26 februari 2012 20:35

Har en känsla i dag som inte är helt lätt att beskriva. Har varit i Linköping i helgen. Träffat dotten! Älskade unge, saknar dej redan. Å vad mycket jag borde lärt dig, talat om för dig, så mycket mer jag borde gjort medan du ännu fanns nära mig. Men...

Av Bente - 22 februari 2012 22:15

Det gjorde jag idag. lyssnade på det som inte hördes. Men kändes. Kroppen i det här fallet. Den sa liksom ifrån att;- du - jag är inte helt okey. Du tror inte du skulle kunna ta det lite lugnare?Ja vad säger man..Nu har kroppen försökt i en veckas ti...

Av Bente - 18 februari 2012 18:47

Den går. Fort. Tiden. Den yngsta fyllde 17 häromdagen, mellanbarnet fyller 20 i morron. Andra barnbarnet är på väg och dimper väl ner om nån vecka. Dimper ner....det skulle inte svärdottern hålla med om var rätt uttryckt om man säger så. Nåväl. Tiden...

Av Bente - 1 februari 2012 23:05

Gokväll vänner! nu vet jag vad vissa förväntar sig av denna aftons blogginlägg. Jag ska skriva om relationer, normer och love. ok. Efter en kväll på en av stans få, men trevliga pubar, tillsammans med få ;) men trevliga vänner (just kidding) avve...

Ovido - Quiz & Flashcards